Foredrag & workshops

Foredrag, kurser & Workshops

Præsterer du ikke helt optimalt til eksamen eller i andre pressede situationer?

Har du brug for at slippe din eksamensangst? Er tanken om den kommende eksamen ved at gøre dig til et omvandrende nervevrag.

Vi bliver næsten alle lidt nervøse når eksamenstiden nærmer sig, men for nogle bliver

nervøsiteten al for stor og angsten tager over. Det kan være indre eller ydre forventningspres, som gør at vi tror vi skal præsterer bedre, end vi realistisk set er i stand til. Det kan også være, at vi antager at vores omgivelser har en forventning om at vi skal klare os godt. Det vigtigste er, at vi finder ud af hvad der ligger til grund for vores præstationsangst

Er jeg nervøs eller har jeg eksamensangst?

Når eksamensangsten tager over, kan det resultere i at du overstuderer og overforbereder dig, læser uafbrudt og ikke får de nødvendige pauser og fritid. Det bliver derfor svært, at prioritere stoffet og hvad du bør læse på og hvad du ikke skal læse op.

Eksamensangsten kan også resulterer i overspringshandlinger, eller tanker der hele tiden handler om, hvordan du kan udskyde eksamen.

Typiske gener

Eksamensangst kan resultere i gener som man også ser ved stress, så som: anspændthed, aggressivitet, koncentrationsbesvær, rastløshed, manglende overblik. Du kan også opleve fysiske gener så som søvnproblemer, muskelspændinger, mavepine og hovedpine.

Negative tanker er meget typiske ved præstationsangst og lider du af præstationsangst vil du sikkert kunne genkende disse tanker:

  • Jeg bliver aldrig klar til eksamen
  • Jeg går i sort
  • Jeg kan ikke huske noget som helst
  • Jeg kommer til at sige noget vrøvl
  • Klappen går helt sikkert ned
  • Sidste gang gik det dårligt, så det gør det nok igen
  • Jeg vil klare det super godt ellers er det pinligt
  • Mine forældre bliver skuffede hvis jeg ikke klarer det godt.

Frygten for at klappen går ned

Vi har alle hørt om en hvor ”klappen gik ned” og hvor man ikke var i stand til at sige noget fornuftigt. Måske har du selv prøvet det? Men den gode nyhed er, at du kan gøre noget ved det.


Vi kan alle gå i ”sort”, men med forholdsvis simple metoder kan vi bringe os tilbage til fokus og fortsætte.

Få hjælp af simple værktøjer

Denne workshop giver dig rigtig gode og simple værktøjer til at styre din præstationsangst. Vi guider dig igennem og viser dig hvad du kan gøre for at tøjle den værste angst og bekymring.

På workshoppen lærer du at:

  • Sætte realistiske mål
  • Styre dine tanker og nervøsitet
  • Bruge simple værktøjer til at tage styringen
  • Finde ro
  • Komme godt videre hvis “klappen går ned”
  • Forstå ydre og indre forventningspres